lördag 30 juni 2018

Att ta vara på trädgårdens rikedom



Späd Mangold här i flerfärgade sorten Bright Lights är mycket god i sallad. Mer välvuxen är den försvinnande god i pasta, pajer och gratänger. Stjälkarna kan du med fördel spara och tillaga som sparris. Mangold går även förvälla och frysa in!






Jag är verkligen både glad och amatör när det kommer till odling. Glad, för jag tycker det är så fascinerande att lilla jag med lite planering, muskelkraft och vattnande (ja, lite mer än så såklart) kan duka fram egenodlad mat. Att vara självförsörjande på vissa grönsaker stor del av året. Att kunna tillaga mat mitt i vintern med ingredienser som vi själva odlat. Det är sanna mina ord fascinerande!


Här hemma har vi nio stycken dubbla pallkragar jag odlar i. Just nu i skrivande stund växer det tomat, olika sorters sallad, olika örter, mangold, morötter, rädisor, jordgubbar, rabarber och lök i pallkragarna. Jag odlar i omgångar och medan jag exempelvis har sallad att plocka i ett land finns det sallad på uppväxt i ett annat, därför står vi aldrig utan.

En pallkrage har jag just nu som jordfabrik och här gräver jag ner min Bokashikompost, som då blir ny jord. Detta kommer jag strax skriva ett helt inlägg om. Håll utkik!

Vi har även en gammal halvstor rabatt som vi inte riktigt vet vad vi skall göra med och denna hyser just nu potatis (Minerva), sommar morötter (4 olika sorter) och cirkelbetan Chigoggia från Impecta. Medan jag funderar på vad och om jag skall gräva ner nya blommor i rabatten till hösten kan jorden lika gärna brukas tänker jag. Här växer även lite smultron till glädje för barnen, eller i alla fall den minsta som varje dag sitter där på huk och tittar noga för att se om där finns något moget smultron att mumsa på. Dom röda är inga problem att hålla utkik efter men de vita, de är knepiga, men goda! Eventuellt blir det ett land på platsen i fortsättningen.. Hur som helst behöver jag gräva ner ny jord och därför har jag jordfabriken...


Jag är duktig (klapp på axeln) på att ta vara på det vi odlar och tycker om inte att kasta sådant som är ätbart, varken i komposten eller Bokashin. 
Ett exempel på sådant jag tar vara på är lökblast. Många tycker blasten är en biprodukt och att löken är målet och låter därför blasten på löken stå och vissna för att få stora fina lökar. Jag väljer istället att sätta mindre eller tidigare löksorter och ta vara på både lök och blast. Du kan ta ganska mycket av blasten utan att det påverkar löken nämnvärt. Tänk bara på att inte ta bort all blast utan spara några spret på varje lök. Alternativt kapa blasten på mitten. Samma sak kan du göra med vitlöksblasten, men den tar du innan den blir för grov.




Blasten sköljer jag ren och låter torka lite på tidningspapper innan jag hackar den. Jag hackar ganska grovt för jag tycker det blir godast i exempelvis vinterns pajer.




Här är blast från gul och röd lök. Den är lite skarpare i smaken än exempelvis gräslök men betydligt mildare än själva löken.

När jag hackat färdigt lägger jag ner löken i zipp-påsar på 1liter och klämmer ur luften innan jag lägger dem plant att frysa i frysboxen.




Denna gång frös jag även in gräslök och mynta. Gräslök behöver ingen större introduktion. Mynta  däremot är en perenn ört som växer som ogräs och behöver hållas efter för att inte ta över fullkomligt. Denna påse med grovhackad mynta består enbart av det jag gallrat bort från plantan. Mynta går att ha till mycket gott! Du kan ha det i gryta, till lamm, i brödet (om du finhackar det) i smoothien och i dipp bland annat. Jag tycker att fryst mynta håller smaken bättre än torkad, därför fryser jag in den.

Jag vet att zipp-påsar inte alls är optimala att förpacka i rent miljömässigt och jag skulle hellre vilja förpacka i något bättre, men som jag skrev är vi fyra i familjen och vi saknar en normal frys. Vi valde att ersätta vår kyl/frys i köket mot ett helt kylskåp då det gamla gick sönder och därför har vi endast en frysbox nere i källaren. Frysboxen är ganska besvärlig om jag skall vara ärlig och det är ett elände att hålla koll på allting som finns däri. Hur jag än gör känns det som det jag söker ligger längst ner på botten eller i ett hörn. Jag packar i 1liters zip-påsar bara för att de passar perfekt stående i hängkorgarna. Med grönsaker och örter i form av platta stående paket är det plättlätt att bläddra sig fram till det jag vill ha. Dessutom är det lätt att bryta av en bit av "kakan" om inte allt behövs. Påsarna rengörs och återanvänds när de är tomma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ❤️ Veronica