onsdag 27 juni 2018

Vardagsfrallor

Att baka eget bröd är ett bra sätt att tänka både på mage, miljö och plånbok! Här kommer ett lätt och gott recept.

Jag bakar mycket av vårt mjuka bröd själv och även om det finns många goda recept att följa finns det ett jag alltid återkommer till. Det grundrecept jag fick lära mig när jag gick på hushållsskola i min ungdom. Receptet är enkelt och lätt att variera och lär man känna sin deg och sin ugn hittar man säkert tusentals sätt att variera bröden på.

Anledningarna till att baka eget bröd är flera. Dels vet jag vad som finns i brödet, vad vi äter! Det går åt stora mängder bröd i vår familj på fyra och det är inte hållbart att köpa nya limpor varje dag. Köpebröd är av någon anledning inte lika mättande som hembakt bröd och därför går det åt mycket mer av köpebrödet än det hembakta. Jag bakar nytt bröd ungefär var annan dag, lite beroende på hur mycket som äts och hur grovt brödet är (grövre bröd mättar som bekant mer.)

Vi har en mjölkproteinallergiker i familjen och då är det viktigt att hålla koll på vad som finns i maten som serveras.

En annan anledning är rent miljömässig. Genom att baka eget bröd behöver vi inte bära hem mängder med onödiga plastförpackningar. Mjölet är billigt och kommer i en papperspåse och jag använder nästan uteslutande ekologiskt mjöl från Saltå kvarn. Bortsett från pappret från jästen och påsen från mjölet (smöret) och sockret, samt eventuellt flaskan från oljan som du antingen återbrukar eller lämnar till återvinningen blir det inga andra sopor av detta bröd, alltså Zero Waste ner i soppåsen!






Vardagsfrallor 12st


Ingredienser:
  • 10-13dl vetemjöl   (Byt gärna ut 2-3dl av mjölet till rågmjöl eller vad du har hemma.)
  • 5dl mjölk   (Kan bytas ut mot havremjölk, havremjölk/vatten eller bara vatten)
  • 50g smält smör   (Byt gärna med mjölkfritt margarin eller en god olja)
  • 1msk socker    (Det är lika gott med honung eller sirap, tex brödsirap för mustigare smak)
  • 1tsk Salt
  • 50g jäst 


Gör såhär:

Smält smöret och häll i mjölken, värm till fingervarmt. Om du använder torrjäst, vilket jag gör värmer du mjölken lite lite varmare än fingervarmt. Blanda det mesta av mjölet, socker och salt i en bunke, spara mjöl till utbakningen. Blanda i vätskan och knåda väl till blank och smidig deg, tillsätt mer mjöl vid behov.

Jäs degen under bakduk i 30 minuter.


Forma försiktigt degen till en lång korv och dela upp i 12 bitar. Här kan du såklart rundriva fina frallor om du vill och det är egentligen frallor det skall vara, men jag skär mina eftersom det det går snabbt och lätt och jag vill ha luftiga bröd!



Sätt ugnen på 220-240*c (i min ugn är det 230 som gäller) och låt frallorna jäsa i under bakduk på plåten i 30 minuter.



Grädda frallorna i 10-15 minuter (i min ugn gräddar jag skurna bröd exakt 13 minuter.)



Dessa skurna bröd är perfekt att äta både som vanlig smörgås och för den som gilla dubbla mackor i matsäcken. Fast godast är de alldeles nybakade och varma med smör och ost...och en kopp te. Mums!


Smaklig spis!
/ Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ❤️ Veronica