fredag 4 januari 2019

Höstens skörd

Vi fick så ofantligt mycket tomater i år på våra småplantor och på bilden ser du det sista jag plockade in innan frosten kom. I vanliga fall brukar jag odla i fyra fem svarta murarhinkar på vår balkong, men i år (eller förra året ska jag väl säga) blev det inte så. Istället satte jag tomatplantor, både höga och låga i 1 1/2 pallkrage och trots att jag älskar små söta tomater och smygäter så fort chans ges och att det var bevattningsförbud i somras så fick vi fin skörd. Jag har flera påsar med hemgjorda krossade tomater kvar i frysen och jag har några burkar med syltade tomater kvar. Faktum är att jag hade vanliga färska egenodlade tomater kvar också fram tills i går.

De som är gröna på bilden har inte bara blivit syltade, några av dem har fått ligga i vårt svala förråd kallad "matkällaren" och gona till sig innan de kom upp i köksvärmen och mognade till. Jag trodde aldrig att det skulle fungera och skrattade lite åt tipset när jag fick det. Men det gick!

Det som skymtar till höger är sista brickan med vindruvor. Söta goda och alldeles fulla i kärnor... Men! Jag har fått höra ett knep. Jag har fått rådet att antingen köra dem i passertillsatsen till matberedaren eller i slowjuicern och sedan frysa den juice som blir. Om vi inte orkar spotta kärnor vill säga. Jag vet inte vilken druvsort det är, men den är även fantastisk som gelé.

Kram ❤️ Vera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ❤️ Veronica