söndag 28 oktober 2018

Disktrasor



Kommer ni ihåg städproffset Marie-Louise Danielsson Tham som figurerade på TV för några år sedan i programmet "Rent hus"? Det är en kvinna full av städkunskaper, som dessutom är professor i livsmedelshygien och inte sällan använder hon miljövänliga alternativ i sin städning. Hon är en kvinna att verkligen inspireras av!

Jag hittade bland annat denna gamla artikel där Marie-Louise intervjuas om disktrasor för ett tag sedan, då när vi började vår miljövänliga resa och den gav mig lite att tänka på. Jag har näst intill varit Wettexmissbrukare, om det nu finns sådana ända sedan jag flyttade hemifrån. Efter att jag läst artikeln gick jag och räknade hur många Wettextrasor jag hade, jag hittade åtta paket med mellan fyra till åtta trasor i varje, samt tre öppnade paket med sammanlagt sju Wetextrasor i. Många trasor var det.

När jag gick på hushållsskola i min ungdom fick vi lära oss om bland annat livsmedelshygien och det är ju en hel vetenskap i sig. en viktig sak när det kommer till livsmedelshygien och hygien i köket är just att städa köket med rena trasor. Wettex var det vi använde då och Wettex var det jag av gammal vana höll fast vid tills jag hittade linnedisktrasan!

"– Personligen tycker jag inte om Wettex eftersom den behåller fukten så länge, och då frodas bakterierna. Det allra bästa ur bakteriesynpunkt är en tunnare trasa som torkar snabbt. Jag har också hört att många gillar mikrofiberdukar. Men de tar också längre tid att torka. Har inte provat dem själv. Marie-Louises bästa tips är i stället disktrasor gjorda av lin.– Den är både bra att torka med, luktar inte och torkar snabbt. Den går dessutom alldeles utmärkt att tvätta i maskin."        Citat: Marie-Louise Danielsson Tham


Nu kan jag inte leva utan mina disktrasor i lin och jag har sex stycken jag alternerar mellan till vardags. Tre naturfärgade/beige disktrasor som jag tvättar ihop med mina beige handdukar och tre turkosa disktrasor som jag tvättar ihop med mina turkosa handdukar. Vi skiftar handdukarna en till två gånger veckan och i och med att jag har tre disktrasor i varje färg går det byta ut dem oftare om det behövs. En brukar dock bo i tvättstugan... Jag har även köpt tre röda disktrasor som jag kommer ha till mina röda julhanddukar. Jag älskar julen och röda handdukar hör till!


Blir dom inte äckliga?

Nu skall jag vara helt ärlig. Jag trodde faktisk att det skulle vara riktigt snuskigt med linnetrasor, att de var en hipp grej som såldes dyrt och funkade dåligt, men oj så fel jag hade! Det har du säker redan listat ut nu när jag äger så många trasor.

Linnetrasorna jag har är fantastiska! Dom är riktigt bra på att absorbera, dom är lätta att skölja igenom och rengöra.. Dom torkar supersnabbt (mina hänger över kranen) och de luktar INGENTING. Till skillnad mot Wettextrasor som luktar ganska illa även när de är nya... 

Linnedisktrasorna jag använder är lätta att tvätta, jag slänger som sagt bara in dem i tvättmaskinen på 60*c ihop med handdukarna från badrummet och tvättar dem med ett miljövänligt tvättmedel och en skvätt ättika, istället för sköljmedel (aldrig sköljmedel till handdukar). Om man vill går linnedisktrasorna även att slänga ner i kastrullen och koka rena.


Hållbarheten på en Wettextrasa är inte lång och den behöver bytas åtminstone en gång i veckan, alternativ bytas ut och tvättas. Hållbarheten är inte den bästa och efter två till tre tvättar är den slut och behöver kastas. Du vet väl att den är gjord av cellulosa och bomull och faktiskt är komposterbar? Hållbarheten på linnedisktrasorna är betydligt längre. Jag vet folk som haft sina trasor i tio år och de är fortfarande fullt funktionella. Visst  kan det uppstå någon fläck under åren som inte går bort, men det är inget som påverkar funktionen. Jag tänker att eventuellt "fula" trasor får flytta ner i tvättstugan istället för i köket om det skulle störa med någon lite fläck om några år men just nu är de fortfarande lika fina som när de var nya! När linnetrasorna gjort sitt och de är redo för att kastas lägger du dem i komposten.

Det finns fler varianter på linnedisktrasor men de jag fastnat för kommer ifrån Växbo lin och finns i många vackra färger. De har även matchande handdukar och jag är väldigt sugen på att köpa mig ett par torkhanddukar till handdisken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ❤️ Veronica