tisdag 31 juli 2018

Bokinspiration till dig som är nyfiken på möbelrenovering



Det finns något härligt tillfredsställande i att hitta en gammal möbel på loppis som många skulle fnysa åt men som samma personer gladeligen skulle betala dyra pengar för att köpa om den vore renoverad.


För några år sedan hittade jag en äldre liten väggspegel undangömd i ett skämshörn på en loppisbutik. Den var kladdigt målad i en anskrämlig grön färg och såg inte mycket ut för världen. Upphängningen bestod av ett hopkok av olika snören och band som fästs med två skråslagna spikar. Ja, den såg rent av fruktansvärt ful ut vid första anblicken och maken trodde att jag hade en skruv lös när jag glad i hågen klämde fast den under armen och gick mot kassan.
Under allt det där gräsligt gröna och fula tyckte jag mig nämligen skönja en väldigt nätt och fin liten spegel. Den hade en liggande kvadratisk form på ramen och ett infällt spegelglas med en elegant fasad kant. Den hade fint täljda knoppar på den undre långsidan och alla knoppar fanns makalöst nog kvar. Spegelglaset var lite ålderspåverkat, men inte så mycket att det störde, snarare så att det gav spegeln lite rustik charm. Begärt pris var 30 kr för spegeln. Jag fick betala 15kr, för den var så ful att jag egentligen borde fått den gratis enligt säljaren i loppisbutiken. 
Denna lilla spegel blev snabbt isärplockad, rengjord, sandpapprad och målad i vitt med en svag brytning mot grått. Knoppar och spegelglas monterades fast igen och härvan med upphängningssnören byttes mot två upphängningsbeslag i mässing, placerade över de gamla spikhålen. Spegeln blev otroligt vacker och hängde med under många år innan den såldes vidare. 

Jag tycker mig se det här gång på gång. Att folk ofta missar dom riktiga skatterna på grund av en ful färg, en ful knopp eller vad det nu må vara och att man helt enkelt missar föremål och framför allt möbler av riktigt bra kvalité. En äldre möbel som redan är lite skamfilad kan du måla och renovera hur du vill efter tycke och smak men jag skulle inte rekommendera att du ger dig på hela eller dyrare möbler. Som du vet ändras smaken ganska fort och hur många vackra byråer och spegelskåp var det inte som blev avlutade när det var poppis med trärena möbler för dryg tjugo år sedan. Möbler som aldrig var ämnade att vara just trärena. Möbler i mjuka träslag slits enormt utan ett skyddande lager färg.

När det kommer till möbelvård och möbelrenovering är jag inget proffs, det kan jag inte påstå, men ett och annat jag lärt mig genom åren. När jag började läsa på om att måla och renovera möbler lånade jag uteslutande all facklitteratur från vårt lokala bibliotek. Tre böcker kom dock för att stanna och dessa har jag bläddrat mycket i genom åren.



Auktionshandboken av Jane Fredlund
Den första boken jag köpte var auktionshandboken, helt enkelt för att det var för jobbigt att hela tiden låna Bibliotekets ex. Att ha eller läsa den här typ av bok innan du ger dig iväg till en loppis eller antikhandlare gör att du är lite mer kunnig när det kommer till kvalitet och prissättningar. Det är inte ovanligt att priset är rejält saltat hos vissa handlare, speciellt nu under sommaren när alla sommargäster är på jakt efter charmiga och trendiga retrogrejer. Det ser jag där jag bor. När Stockholmarna är på ingång ökar priset, speciellt hos en auktionshandlare...

I Auktionshandboken kan man läsa mer om råd och tips inför auktionsbesöket, om glas, porslin, möbler,  husgeråd, bruksföremål i silver, mässing och koppar bland annat. Om speglar, lampor och ljuskronor, om klockor och textilier med mera. Framför allt finns det många handfasta tips till vad man skall leta efter, ta fasta på och undvika när man letar begagnade föremål. 

Genom boken får man också lära sig hur en aktion går till och vad du som köpare eller säljare behöver ha koll på. 



Vårda laga renovera av Lillemor Olsson
I boken Vårda laga renovera hittar du framför allt tips på hur du underhåller och vårdar dina antika (100 år eller äldre) och semiantika (50-100år) möbler eller föremål. Genom att ta vara på en möbel kan den kunna skänka glädje under många år framöver och du kan lätt sälja den vidare när och om din  inredningsstil ändras.

I boken hittar du tips på hur du behandlar och restaurerar ytan på exempelvis bonade ytor. hur du får tröga lådor att glida lätt igen. hur du fäster faner som lossnat och hur du lagar stolsryggen rätt. Samt hur du sköter om och lagar porslin och glas.

I boken finns också tips kring hur du sköter dina textila skatter. Hur du rengör äkta mattor och hur du sköter om och behandlar antikt och semiantikt linne och lin. Det finns inget som är så användbart som just handdukar i lin. Om du kommer över ett parti linnehanddukar i gott skick, tveka inte att köpa dem!



Renovera och klä om gamla möbler av Britta Tunberg
I denna bok får du lära dig bland annat hur du byter tappar och bättrar på sargen på en trasig stol. Hur du fixar stoppningen på en nedsutten sits och hur du klär om en möbel.

I boken hittar du instruktioner till hur du blandar egen oljefärg av pigmentpulver, linolja och terpentin samt hur du målar för att få ett vackert resultat som håller i generationer.

I boken kär du dig hur du bättrar på ytan av schellack på en gammal 1800-tals mahognymöbel och får den som ny igen.



Det här är som sagt tre av mina favoriter men det finns som bekant en hel uppsjö av bra facklitteratur i ämnet. Även internet är fullt med bra tips och idéer. Jag vill dock höja ett varningens finger, glöm inte att vara lite källkritisk! Bara för att det står på internet behöver det inte vara sant, så förlita dig på proffsen istället och risken att det blir fel minskar. 


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! ❤️ Veronica